تندرستی در راسته‌بازار لاکچری 

شبکه‌های اجتماعی اولین دلالان تبلیغاتی اغواکننده پیرامون انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی از چشم‌گربه‌ای گرفته تا لب روسی و بینی‌های سربالا و عرضه انواع و اقسام داروهای چاقی و لاغری و افزایش قد و انجام انواع عمل‌های پیکرتراشی است

تندرستی در راسته‌بازار لاکچری 


تا همین چند سال پیش دکانی دونبش از کنارگذر کوچه درختی را به شغل پربرکت عدسی فروشی اختصاص داده بود که هرروز عصر دیگ بزرگی را روی اجاق‌گاز کپسولی پلوپز بگذارد و گونه عدس‌های ریز و سیاه‌رنگ را درون آن بریزد تا به کمک یک شیلنگ آب شستشو داده و زیر آن را روشن کند تا آرام‌آرام پخته شود و سحر روز بعد به‌واسطه حسوم یا همان کفگیر دسته‌بلند چوبی همچون بیل آن را ورز داده و با طلوع آفتاب به‌عنوان صبحانه‌ای مقوی به گذران بفروشد. اگرچه از برکت همین دیگ طی این سال‌ها صاحب خانه‌ای هرچند کوچک و وانت خودروی ایرانی شده بود اما فشار اعضای خانواده او را ناچار می‌نمود تا به فکر درآمدی بیشتر باشد و ازاین‌جهت روزبه‌روز کاسه‌های پیمانه را کوچک و کوچکتر می‌کرد و با افزودن آپشن هایی همچون خلال بادام و پسته، گلپر و آویشن قیمت را بالا می‌برد تا خریداران و مصرف‌کنندگان خرده‌پا قادر به تهیه آن نباشند و حالا مشتریانی از بالای شهر با به همراه آوردن قاب قدح‌های چینی و بلورین سوار بر خودروهای گرانقیمت جلوی مغازه نیش ترمزی بزنند و جوان فروشنده سابق که حالا میانسال شده است ضمن عرض ادب و ارادت عدسی ویژه را به قیمت جوجه‌کباب تقدیم حضورشان کند. امروز شهر پر است از اینگونه مشاغل قدیمی و پربرکت که معدودی از آن‌ها مسیر لاکچری بازی را به‌منظور کسب درآمد بیشتر در پیش ‌گرفته‌اند تا اقشار ضعیف جامعه از صف مشتریان آن‌ها حذف شوند. شبکه‌های مجازی هم به‌صورت گسترده به معرفی اینگونه مشاغل می‌شتابند که علاوه بر سود بالا برای صاحبان آن درآمد تازه و ویژه‌ای به نام فروش اینترنتی و هزینه تحویل درب منزل را به همراه داشته باشد. در این میان گروهی از طبقه جامعه درمان و تندرستی هم که وظیفه‌ای خطیر برای حفظ سلامتی جامعه دارند به این طریق از کسب‌وکار‌های میان‌بر پیوسته‌اند که رشته جراحی زیبایی از پردرآمدترین آن‌هاست تا درصد بالایی از تخت‌های بیمارستانی در سراسر دنیا به آن اختصاص داده شود. جراحی‌هایی چون لاغر شدن، پیکرتراشی، کشیدن پوست، گذاشتن گونه، بلند کردن قد و قواره، کوچک کردن و تغییر جهت بینی، زاویه‌دار کردن صورت و درنهایت گذاشتن لنزهای رنگی در چشم، کشور ایران را به رتبه داران بزرگ در این زمینه تبدیل کرده است. به‌طوری‌که در حال حاضر تهران پایتخت جراحی بینی دنیا شناخته می‌شود و طبق آمارهای موجود به‌دست‌آمده بین 10 تا 20 کشور نخست دنیا در حوزه جراحی‌های زیبایی قرار دارند. البته انجام اینگونه عمل‌ها اگرچه با درآمدهای نجومی برای درمانگاه‌های ویژه روبروست اما مخاطرات خود را نیز به همراه دارد تا جان بیماران و سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد. شبکه‌های اجتماعی اولین دلالان تبلیغاتی اغواکننده پیرامون انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی از چشم‌گربه‌ای گرفته تا لب روسی و بینی‌های سربالا و عرضه انواع و اقسام داروهای چاقی و لاغری و افزایش قد و انجام انواع عمل‌های پیکرتراشی است تا متقاضی را یک‌شبه به مدلی هالیوودی تبدیل کنند. این در حالیست که طبق قانون متخلفان این حوزه که غالبا پزشک نما هستند. در صورت تخلف تنها 5 میلیون تومان جریمه می‌شوند. حال‌آنکه درآمدها در این زمینه میلیاردی است. فرید رهنما، مدیرکل نظارت، ارزشیابی و اعتباربخشی سازمان نظام پزشکی درباره ضوابط و قوانین تبلیغات امور پزشکی اینگونه می‌گوید: «در ایران از سال ۱۳۳۴ در ماده پنج قانون امور پزشکی به بحث تبلیغات پزشکی اینگونه اشاره شده که هیچ‌یک از موسسات پزشکی و دارویی و صاحبان فنون پزشکی و داروسازی و سایر موسسات مصرح در ماده اول آن حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیماران یا مراجعین به آن‌ها باشد یا به تشخیص وزارت بهداری برخلاف اصول فنی و شئون پزشکی یا عفت عمومی باشد را ندارند. همچنین حق استفاده از عناوین مجعول و خلاف حقیقت روی تابلو و سرنسخه یا طرق دیگر و دادن وعده‌های فریبنده را هم ندارند. همچنین دخل و تصرف یا تغییر در نسخه پزشکی به هر صورت که باشد، بدون اجازه خود پزشک از طرف داروساز ممنوع است. متخلفین برای بار اول به پرداخت ۵ تا 20 هزار ریال، دفعات بعدی هم 20 هزار ریال تا 50 هزار ریال جریمه نقدی یا به حبس تادیبی از یک ماه تا چهار ماه یا به هر دو مجازات محکوم می‌شوند» که این قانون تا جایی اصلاح شده و از جایی به بعد اصلاح نشده است. البته ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط‌جمعی و فضای مجازی وجود دارد که در 15 تیرماه ۱۳۹۷ ابلاغ شد. این قانون به خدمات سلامت هم می‌پردازد، اما عمدتا در حوزه فرآورده‌های سلامت‌محور است که تبصره ۲ ماده ۲ آن نیازمند آیین‌نامه اجرایی می‌باشد اما متأسفانه در حال حاضر پس از گذشت چهار سال از ابلاغ این قانون آیین‌نامه‌ای برای آن نوشته نشده تا باعث شود بسیاری از ظرفیت‌ها بی‌بهره بمانند که مهمترین نکات آن نفوذ ماده 5 آیین‌نامه اجرایی مقررات پزشکی و دارویی مصوب سال ۱۳۳۴ می‌باشد که با این اوصاف قانون‌گذار ضمن لغو ماده ۵ ولی آیین‌نامه اجرایی قانون جدید را ننوشته است! حالا نگاهی به بیلبوردهای نصب‌شده در سطح کلان‌شهرها و بخصوص پایتخت پیرامون درمان‌های معجزه‌آسا حکایت از آن دارد که راسته‌بازار لاکچری همچنان در بحث تندرستی و درمانی داغ است! زیرا این قوانین در سال 1379 توسط مجلس بازنگری و جریمه زندان از آن برداشته ‌شده و قانون‌گذار تنها به جریمه نقدی اکتفا کرده است!
ادامه دارد

ارسال نظر